Οι τριάρες ή δωδεκάπετρο

επιστροφή στον κατάλογο

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                           Αρχικό σχήμα                                                τριάρες                                                                   δίπορτο

 

Το παιχνίδι αυτό παίζεται μεταξύ δύο παικτών. Είναι παιγνίδι ανταγωνιστικό που προϋποθέτει πείρα, χάραξη στρατηγικής και ικανότητα να προβλέπεις τις κινήσεις του αντιπάλου, όπως ας πούμε το σκάκι, όχι φυσικά στον ίδιο βαθμό. Στη σημερινή εποχή  που τα παιδιά δεν γυρνούν στους δρόμους θα το χαρακτηρίζαμε σαν επιτραπέζιο και θα παιζόταν σε τυπωμένο χαρτόνι με πλαστικά χρωματιστά πούλια. Με κλήρωση ορίζεται αυτός που θα παίξει πρώτος.

 

Ο κάθε παίκτης διαθέτει 12 πετραδάκια ή χοχλάκια ή καπάκια αναψυκτικού κλπ. Αυτά του ενός παίκτη διαφέρουν από του άλλου όπως τα πούλια της ντάμας.

 

Αρχικά χαράσσεται στο χώμα ή ζωγραφίζεται με ένα κομμάτι τούβλου ή κεραμιδιού σε ένα παγκάλι, το παραπάνω σχέδιο αριστερά, το οποίο έχει 24 σημεία που συναντώνται 2 ή περισσότερες γραμμές. Ας ονομάσουμε κόμβους τα σημεία αυτά. Ο πρώτος στόχος του κάθε παίκτη είναι να τοποθετήσει τρία από τα δικά του πούλια σε ένα ευθύγραμμο τμήμα με τρεις κόμβους (π.χ. α-β-γ ή δ-ε-ζ ή η-θ-ι). Τότε λέμε ότι ο παίκτης έκανε τριάρα.

Οταν αρχίσει ο πρώτος παίκτης τοποθετεί ένα πούλι σε κάποιο κόμβο. Συνεχίζει ο άλλος παίκτης ο οποίος τοποθετεί το δικό του πούλι σε κάποιον άλλο κόμβο έτσι ώστε αφ’ ενός να εμποδίσει τον αντίπαλο να κάνει με την επόμενη κίνηση τριάρα αλλά και να προετοιμάσει το έδαφος για δική του τριάρα. Μόλις τοποθετήσει κάπου το πούλι του, συνεχίζει ο άλλος παίκτης κοκ.

Οταν κάποιος παίκτης κάνει τριάρα, διαλέγει ένα από τα πούλια του αντιπάλου (φυσικά αυτό που ήταν υποψήφιο για δημιουργία τριάρας, το οποίο και αποσύρει από το παιχνίδι) και συνεχίζει ο άλλος παίκτης.  Μετά τη τοποθέτηση όλων των πουλιών στο σχήμα οι παίκτες μπορούν να μετακινούν τα πούλια τους (ένα κάθε φορά) σε διπλανή θέση εφόσον αυτή είναι ελεύθερη με απώτερο σκοπό να σχηματίσουν τριάρα.

Σημαντική θέση για κάποιο παίκτη είναι να δημιουργήσει δίπορτο (τρίτο σχήμα, όπου για παράδειγμα σε μια γραμμή είναι κατειλημμένοι δύο κόμβοι (π.χ. Α και Β), σε κάποια άλλη γραμμή πάλι είναι κατειλημμένοι δύο κόμβοι (π.χ. Γ και Δ) και ένα πούλι που κινείται ανάμεσα σε δύο ελεύθερους κόμβους (π.χ. ε και (ζ)) δημιουργεί συνεχώς τριάρες οι οποίες αποδεκατίζουν τον αντίπαλο. Εφικτή αλλά και σπάνια ήταν και η δημιουργία τρίπορτου.

Το παιχνίδι τελειώνει όταν κάποιος παίκτης καταφέρνει αποσύρει ή να στριμώξει τα πούλια του αντιπάλου ώστε αυτός να μην μπορεί να μετακινήσει κανένα από αυτά.

 

Το παιχνίδι αυτό μπορούσε να παιχτεί σε παρτίδες του ενός, τριών, πέντε κλπ. παιχνιδιών κατόπιν αρχικής συμφωνίας μεταξύ των παικτών. Οταν τελείωνε ένα παιχνίδι αυτός που άρχιζε το επόμενο, πάλι κατόπιν συμφωνίας, μπορούσε να είναι ο άλλος παίκτης, ή ο νικητής ή και ο χαμένος του προηγούμενου.